Igår var det dags för mig att köra upp! Hade varit väldigt nervös i flera dagar men när det väl var dags insåg jag att jag inte kunde göra mer än mitt bästa och då blev jag lugn. Skönt! Inte lätt att köra och vara hypernervös samtidigt.
Fick köra en Volvo V. 50, en modell jag aldrig tidigare suttit i. Såg med en gång att växlarna satt annorlunda än vad vad jag var van vid, men det var inte så svårt att anpassa sig till som tur var. Fick börja med att göra en mycket enkel säkerhetskoll, skulle bara kontrollera att bromsarna fungerade. Jag och pappa hade övat som tokar på säkerhetskontrollerna kvällen innan så det var inga problem.
Sen fick jag köra upp på motorvägen. Fick köra mot västra Göteborg, vända och sen köra tillbaka mot Mölndal. Fick sedan köra i bostadsområdet Åby. Där har jag kört flera gånger förut så det var inga problem. Är ett ställe som är lite lurigt, alla kör som om vägen är en huvudled trots att den egentligen inte är det, men det hade jag ju koll på eftersom jag kört där innan. Fick också köra in i själva bostadsområdet och backa runt ett hörn. Jag sa att det var lite svårt att se bakåt när man är så kort och då sa körledaren att ett tips kunde vara att ställa in backspeglarna bättre. Det hade jag ju redan gjort noga från start... Så struntade i det och fortsatte backa. Precis när bilen kommit runt hörnet så sa körgubben att vi kunde köra vidare. Blev lite nervös då när jag inte fått backa färdigt och trodde att jag kanske hade missat något viktigt, uppsyn etc.
Efter det körde vi tillbaka till trafikverket och jag fick parkera. Fick parkera hur jag ville så behövde inte backa in eller något sådant. Sen skulle då resultatet komma! Var lite nervös för två saker, dels att han pratade om backspeglarna när jag skulle backa och dels att jag visste med mig att jag hade kört i 60 en bit när det var 50.
Då berättade han att jag inte klarat uppkörningen då jag hade gjort fel på ALLA rondeller när jag skulle svänga till vänster. Jag frågade om det var något annt jag hade missat på, backning eller ecodriving, men det sa han var helt perfekt! Han sa att jag körde lungt och tryggt och var rolig att åka med. Han var förvånad att jag inte kunde köra rondellerna på ett riktigt sätt när jag kört hos körskola. Felet var tydligen att jag i dubbelfiliga rondeller skulle ha bytt till de högra körfältet innan jag kom till den vägen som ledde rakt fram. Enligt honom skulle man alltså köra i den inre filen endast 1/3 varv. Det hade jag ingen aning om....
Så var väldigt tråkigt att jag kuggade! Var iofs skönt att det var på en sak jag inte kände till, så det inte var jag som råkade göra något jag visste var fel, men är ändå en liten grej att kugga för. Han sa att det kanske kunde bli en liten extra säkerhetsrisk genom att inte byta körfält tidigt. Har aldrig hört om, läst i teorin eller sett någon som byter körfält så tidigt så vet inte om det verkligen är så man ska göra eller om det var denna gubben som dömde efter sitt eget sätt. Någon läsare som vet? Är nöjd med att jag klarade de momenten jag tycker är svåra, backning och motorväg, men nu måste jag ju visa att jag kan dom vid nästa uppkörning med, nervöst!
En sak jag undrar över är att trots att han sa till mig att det bara var rondellerna som var fel, allt annat var godkänt, så hade han kryssat i fler saker i protokollet som var felaktiga. Får man göra så, måste inte inspektören berätta om alla fel man gör så man vet om det? Stod bla. att uppsikten, rikstänkandet och samspelet med andra trafikanter var bristande, kryssade han i det bara för att jag körde fel i rondellerna enligt honom, eller hade jag dålig uppsikt och dylikt i allmänhet!?
Jag i tisdags, innan jag gjorde teorin. Var nästan mer nervös för teoriprovet!